آیا باید واقعیت مجازی را به استراتژی بازاریابی Omnichannel خود اضافه کنید؟

استفاده مصرف کنندگان از فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) روند جدیدی است که به نظر می رسد اخیراً رو به افزایش است – چنین روندی که برخی ممکن است به عنوان یک مد زودگذر در نظر بگیرند، ممکن است فرصت بزرگ و نوآورانه بعدی باشد. بازاریابان در سراسر جهان برای جذب مشتریان جدید و فعلی. در چند سال اخیر، فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به‌طور مداوم و با سرعت فزاینده‌ای، روشی را که مصرف‌کنندگان برای خرج کردن دلارهایی که به سختی به دست آورده‌اند، تغییر داده‌اند. در یک استراتژی بازاریابی همه‌کاناله، فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در نهایت تجربه دیجیتالی را به جای تجربه فیزیکی و سنتی به مشتریان ارائه می‌دهند و به برندها فضای جدیدی برای بازاریابی محصولات و خدماتشان ارائه می‌دهند.

قدرت پول سازی اینترنت

با چنین نوآوری های مداوم در تجارت الکترونیک، پیش بینی کنندگان در فوربس پیش بینی می شود که بازار تجارت الکترونیک جهانی در سال 2023 به 6.3 تریلیون دلار برسد و تا سال 2026، انتظار می رود که بازار تجارت الکترونیک به بیش از 8.1 تریلیون دلار برسد. اگر برندها مایلند تکه ای از این پای را دریافت کنند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که توجه داشته باشید روندهای AR و VR انتظار می‌رود که در سال‌های 2023 تا 2024 به رشد خود ادامه دهد و در دوره 2023 تا 2027 سرعت بگیرد، و به خرده‌فروشان این فرصت را می‌دهد تا تجربیات خرید آنلاین را به شیوه‌ای هیجان‌انگیز تقویت کنند که ممکن است مخاطبان جوان و تازه‌ای را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که قدرت پول‌سازی اینترنت به‌طور اساسی اقتصاد جهان را تغییر می‌دهد، اقتصاد کالاهای مجازی بیش از بخش متوسطی از درآمد کلی بازی‌های جهانی را ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه صنعت بازی انتظار می رود رشد اخیر خود را حفظ کند و احتمالاً ارزش آن بیشتر از این باشد 321 میلیارد دلار تا سال 2026به نظر می‌رسد بازار فرصت‌هایی برای برندها برای ایجاد فروش مستقیم بیشتر دارد. در واقع، در دنیای VR با میلیاردها کاربر، این کالاها صرفاً محصولات بازی نیستند – آنها همان محصولاتی هستند که مارک‌ها بازاریابی می‌کنند – تلاش می‌کنند با آنها درآمد کسب کنند – در زندگی واقعی. در حالی که ظهور ارزهای دیجیتال در بلندمدت در اقتصاد جهانی جایگاه خود را ادامه می دهد، دنیای VR در حال حاضر شاهد نوآوری و توسعه از سوی برندهای پیشرو، هم در تراکنش های مجازی به فیزیکی و فیزیکی به مجازی است.

چگونه برندها در واقعیت مجازی درآمد دارند؟

با ایجاد تجربیات مجازی برای خریداران مانند آزمایش‌های محصول و آموزش‌ها و همچنین تجربه‌های فروشگاه مجازی مانند برنامه‌های ناوبری درون فروشگاهی و بازی‌ها برای خریداران، برندها هم تصویر خود را بهبود می‌بخشند و هم بازگشت سرمایه قابل‌توجهی به دست می‌آورند. نمونه‌های قابل‌توجهی از برندهایی که باعث درآمدزایی در VR می‌شوند، از شرکت‌هایی مانند Estée Lauder، MAC، Gucci و Dior می‌آیند. ظاهراً این برندها و سایر برندها تبلیغات «آزمایشی» AR ایجاد کردند که فروش مستقیم را با موفقیت ایجاد کردند. این تبلیغات “آزمایشی” به کاربران برنامه اجازه می دهد تا از دوربین گوشی های هوشمند خود استفاده کنند تا کپی های دیجیتالی سه بعدی محصولات را بر روی بدن خود قرار دهند. به گزارش The Coin Republicکفش‌های کتانی دیجیتالی دیور 2.3 میلیون بازدید داشته و بازدهی 6 برابری در تبلیغات داشته است.

به عنوان یک بازاریاب باهوش که به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش درآمد می‌گردید، ممکن است فکر کنید که این یک فرصت عالی برای افزایش نام تجاری به نظر می‌رسد، اما تراکنش‌ها در VR چگونه کار می‌کنند؟ بسته به اینکه مصرف کنندگان در کدام پلتفرم درگیر هستند، برندها کجا فروشگاه راه اندازی کرده اند، و اینکه آیا کاربران تراکنش های واقعی به مجازی یا مجازی به واقعی را انجام می دهند، همه اینها تعیین می کند که پول چگونه از طریق سیم ها حرکت می کند. توضیح کوتاه این است که در برخی از VR ها، مصرف کنندگان می توانند اطلاعات پرداخت خود را به برنامه پیوند دهند. در موارد دیگر، کاربران با ارزهای دیجیتال خرید می کنند. با این حال، مطمئن باشید که مارک‌ها به هر نحوی که در حال حاضر پول نقد در VR کسب می‌کنند، در واقع آن دلارها را در زندگی واقعی می‌بینند.

اول فکر کنید – وارد آن نشوید غیر متمرکز فقط الان

در حالی که ممکن است فرصت طلایی به نظر برسد، به آن نپرید غیر متمرکز و هنوز فروشگاه راه اندازی کنید. یادآوری این نکته مهم است که مصرف‌کنندگان معمولاً از AR و VR فقط برای بازی استفاده می‌کنند، بنابراین هنگام فکر کردن به VR به‌عنوان یک تجربه تعاملی مصرف‌کننده، که در آن کاربران فعالانه با برندها به‌صورت آنلاین و در زمان واقعی درگیر می‌شوند، چیزهای زیادی باید در نظر گرفته شود.

اخیراً، عمدتاً با تغییر نام تجاری شرکت مارک زاکربرگ به متا، VR بیشتر به یک پلتفرم تعامل اجتماعی تبدیل شده است که به کاربران امکان می دهد به دلایلی غیر از بازی در VR شرکت کنند. کاربران در حال خرید، صرف غذا، معاشرت و غیره هستند. Domino’s سفارش پیتزا را در Metaverse می‌پذیرد تا پیتزای واقعی را در زندگی واقعی به درب منزل تحویل دهد، و Gucci با استفاده از روش NFT، خریداران را با کپی‌های مجازی ارزان‌تر از محصولات خود درگیر می‌کند تا آواتار کاربران را تزئین کند.

رویترز در مقاله اخیر خود گزارش داده است بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی پیش بینی می کند که تا سال 2030، صنعت مد دیجیتال با توجه به روندهای جدید خرید VR ممکن است 50 میلیارد دلار افزایش یابد. با این حال، این تنها یک پیش‌بینی است – مانند بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی که در دو دهه گذشته دیده‌ایم، آنها بالا و پایین می‌شوند. افرادی که عمیقاً روی VR سرمایه گذاری کرده اند، در Metaverse، و آن را در سبک زندگی خود گنجانده اند، پیش بینی می کنند که VR تکرار بعدی اینترنت خواهد بود – پلتفرمی که جامعه را برای نسل ها تغییر خواهد داد.

با این حال، اگر به طور معمولی صفحات چت را که توسط کاربران و سازندگان VR درگیر شده است مرور کنید، نگرش کلی این است که پلت فرم VR در حال توقف است – این پلتفرم در حال رشد نیست و تقاضاهای شرکت ها از آن احتمالاً از توانایی های آن بیشتر خواهد بود. الگوی شروع-ساخت-توقف محرک مهندسی پشت واقعیت مجازی است، ممکن است به طور کامل شکست آن باشد، و از آنجایی که مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر از پلتفرمی که به سادگی نمی تواند ارائه دهد، می خواهند، این تازگی ممکن است به سرعت از بین برود.

سوالاتی که همه بازاریابان باید بپرسند

بدون شک، ارائه یک تجربه همه‌کاناله راهی عالی برای دربرگرفتن و درگیر کردن تعداد زیادی از مشتریان است. با این حال، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بخشی از استراتژی همه‌کاناله‌تان باشد، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. برخی از عوامل کلیدی که باید در نظر داشته باشید ممکن است شامل سوالاتی مانند مشتریان من چه کسانی هستند و چه نوع تجربه ای باعث تعامل آنها می شود؟ چگونه برند من می تواند یک تجربه متمایز ایجاد کند؟ و آیا AR و VR یک فرصت منحصر به فرد برای نمایش ارزش پیشنهادی من ارائه می دهند؟

فرصت‌های بی‌شماری برای اکثر صنایع وجود دارد که AR و VR را امتحان کنند و بازدهی بالایی کسب کنند – به‌ویژه که اکنون مصرف‌کنندگان برای تجربه‌های سبک زندگی به سمت آن کشیده می‌شوند. آیا آن را می گیرد، خواهد شد براستی ROI مورد نظر خود را ارائه دهید، یا این یک تلاش شکست خورده خواهد بود؟ – اینها اولین و ضروری ترین سؤالاتی هستند که هر بازاریاب باید به خاطر داشته باشد که هنگام ورود به یک کانال بسیار جدید که هنوز هم فقط به عنوان یک احتمال وجود دارد، بپرسد.