تفاوت های هاست اشتراکی با هاست اختصاصی چیست؟

تفاوت های هاست اشتراکی با هاست اختصاصی چیست؟

در ادامه به طور کلی این دو هاست را با هم مقایسه می‌کنیم. 

یک. انعطاف پذیری و شخصی سازی 

میزبانی مشترک اجازه سفارشی‌سازی را نمی‌دهد زیرا هر گونه تغییر در بک‌اند برای همه وب‌سایت‌های روی سرور مشترک اعمال می‌شود. اما هاست اختصاصی امکان سفارشی سازی کامل را فراهم می کند. از آنجایی که نیازی نیست سرور را با هیچ وب سایت دیگری به اشتراک بگذارید، می توانید سیستم عامل را انتخاب کنید، محیط را برای اجرای برنامه های خاص پیکربندی کنید و مقدار پهنای باند و حافظه مورد نیاز خود را بهینه کنید. 

 

دو. قابلیت اطمینان 

پتانسیل کاهش سرعت یا خرابی در برنامه های میزبانی مشترک زیادتر است. این اتفاق می تواند به دلیل وب سایت هایی در سرور مشترک شما باشد که حجم بالایی از ترافیک را تجربه می کنند و از قدرت پردازش سرور بیشتری استفاده می کنند یا به دلیل کدنویسی معیوب. اما هاست اختصاصی بسیار قابل اعتماد است و هیچ چیز در آن تغییر نمی‌کند. 

سه. امنیت 

از نظر امنیت سایبری، برنامه های هاست اشتراکی نسبت به هاست اختصاصی بیشتر مستعد حملات سایبری هستند. این به این دلیل است که سرور توسط چندین کاربر به اشتراک گذاشته می شود که فرصت های بیشتری را برای نقض امنیت دارند. 

اگر امنیت فیزیکی سرور نگران کننده است، مطمئن شوید که وب سایت خود را با یک شرکت میزبان حرفه ای معتبر میزبانی کنید که می توانید برای محافظت از سرور در برابر خرابی یا آسیب به آن اعتماد کنید. 

چهار. مقیاس پذیری 

در بسیاری از موارد هاست اشتراکی مقیاس پذیر نیست. با این حال، برخی از میزبان‌های وب مانند Domain.com میزبانی مشترک را با پهنای باند مقیاس‌پذیر ارائه می‌کنند، به این معنی که میزان ترافیک و داده‌ای که بین وب‌سایت شما و کاربران جریان می‌یابد محدود نیست. در صورتی که وب سایت شما نیز موفق شد و ترافیک سنگین تری را به خود اختصاص داد، Domain.com با شما همکاری می کند تا سایت شما را به یک سرور میزبان با منابع بیشتر منتقل کنید و از عملکرد بهینه برای همه مشتریانی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند اطمینان حاصل کند. 

در یوتیوب و تلگرام کانال ما را دنبال کنید.

از طرفی هاست اختصاصی بسیار مقیاس پذیر است زیرا هیچ رقابتی برای منابع روی سرور وجود ندارد. این مسئله باعث رشد زیاد سایت شما می‌شود. 

پنج. هزینه ها 

هاست اشتراکی در بحث هزینه ها یک برنده واضح است. هزینه میزبانی مشترک حدود 1 تا 20 دلار در ماه است، در حالی که هزینه های میزبانی اختصاصی بسته به برنامه می تواند بیش از 350 دلار نیز افزایش یابد. هزینه های بیشتری که برای میزبانی اختصاصی می‌پردازید باعث می‌شود اگر سرور مشکل بزرگی داشته باشد، میزبان وب آن را حل کند. 

شش. دانش فنی 

هاست اشتراکی بی دردسر ترین گزینه هاست در این باره است. از آنجایی که سرور توسط چندین کاربر مشترک استفاده می‌شود، شرکت میزبان تقریباً تمام جنبه های سرور را کنترل و نگهداری می کند. 

میزبانی اختصاصی می‌تواند برای افرادی که دانش فنی کافی ندارند مشکل ساز می‌شود، زیرا بیشتر مزایای آن به عملکرد برنامه نویسان سایت بستگی دارد. 

هاست VPS 

اگر هنوز مطمئن نیستید که نیازهای وب سایت شما در کدام طیف میزبانی مشترک و میزبانی اختصاصی قرار می گیرد، ممکن است بخواهید گزینه میانی، میزبانی وب VPS، را در نظر بگیرید . VPS که مخفف سرور خصوصی مجازی است، با قرار دادن چندین وب سایت در ماشین های مجازی جداگانه کار می کند. یک سرور فیزیکی معمولاً فقط ده ها وب سایت را در خود جای می دهد و هر وب سایت دارای یک فضای رزرو شده با منابع اختصاص داده شده سرور است. 

میزبانی VPS تعادلی بین عملکرد سرور و هزینه‌ها ایجاد می کند. از آنجایی که منابع توسط کاربران کمتری به طور مساوی تقسیم می شوند، میزبانی VPS قدرت پردازش، فضای دیسک و حافظه بیشتری را نسبت به میزبانی مشترک فراهم می کند. همچنین مقرون به صرفه تر از میزبانی وب اختصاصی است زیرا بین چندین کاربر هزینه های یک سرور تقسیم می‌شود. 

علاوه بر این، از نظر انعطاف‌پذیری، امنیت، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری، عملکرد بسیار خوبی دارد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. 

الف. انعطاف‌پذیری: از آنجایی که وب‌سایت شما در یک ماشین مجازی قرار دارد، می‌توانید محیط خود را بدون ایجاد اختلال در راه‌اندازی سایر وب‌سایت‌های موجود در سرور تغییر دهید. این امکان سفارشی سازی بیشتر از هاست اشتراکی است. 

ب. امنیت: داشتن حساب‌های کمتر در سرور، آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات سایبری را کاهش می‌دهد. این امر میزبانی VPS را کمی ایمن تر از میزبانی مشترک می کند. 

ج. قابلیت اطمینان: اگر یک وب‌سایت روی سرور از میزان استفاده از منابع خود فراتر رود، آن وب‌سایت ممکن است با کاهش سرعت مواجه شود و وب‌سایت شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد 

د. مقیاس پذیری: فضای بیشتری برای ارتقای وب سایت خود با میزبانی VPS نسبت به میزبانی مشترک دارید. برنامه میزبانی VPS شما شامل درصد معینی از منابع موجود در سرور است، و شما به سادگی می توانید برای یک برنامه ارتقا یافته برای دسترسی به درصد بیشتری از منابع سرور هزینه کنید. این یک مزیت بزرگ برای کاربرانی است که می خواهند با یک طرح ارزان شروع کنند، اما انتظار دارند به سرعت رشد کنند. 

نتیجه گیری نهایی 

کدام گزینه میزبانی برای کسب و کار شما مناسب است؟ انتخاب یک برنامه میزبانی وب مناسب می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. بع طور کلی اگر به پهنای باند، حافظه، قدرت محاسباتی یا کنترل زیادی نیاز ندارید، با رفتن به هاست اشتراکی در هزینه‌ی خود صرفه جویی کنید. از طرفی، اگر وب‌سایت شما به منابع سرور زیادی نیاز دارد و تیم شما می‌تواند به طور مؤثری یک میزبانی اختصاصی را مدیریت کند، از میزبانی وب اختصاصی استفاده کنید و در پایان اگر وب سایت شما جایی در این بین نیز قرار دارد، بهتر است میزبانی VPS را انتخاب کنید.